Jaký je rozdíl mezi stálým (full-time) a připojitelným (part-time) pohonem všech kol (4WD)?

"Stálý pohon všech kol (full-time AWD) používá centrální mezinápravový diferenciál, který trvale rozděluje hnací sílu na všechna čtyři kola. Hnací moment může být rozdělen rovnoměrně (50:50) nebo i nerovnoměrně na přední a zadní nápravu. Přední a zadní hnací hřídel se tak otáčí různými otáčkami a vyvíjí různou rychlost na kola, což umožňuje použití za jakýchkoli jízdních podmínek. Připojitelný pohon všech kol však mezinápravový diferenciál nepoužívá, takže v normálních podmínkách pracuje pouze jedna náprava a uzamčené přední a zadní hnací hřídele se společně otáčejí. Pouze pokud to situace vyžaduje (v terénu, na mokrém a kluzkém povrchu atd.), připojuje se pohon všech kol (4WD)."

Proč nelze používat připojitelný pohon všech kol (part-time 4WD) na suchém povrchu?

Vzhledem k tomu, že u připojitelného pohonu všech kol 4WD jsou obě nápravy k sobě pevně spojeny, vytvářejí jednu hnací jednotku, která neumožňuje odlišné otáčky (ani prokluz) mezi předním a zadním hnacím hřídelem. Při použití takového systému na suchém povrchu nebo v zatáčkách může docházet k napětí v pohonu, k drhnutí, poskakování a zvýšení hluku i teploty, což může vést k předčasné poruše a opotřebení některých součástí.

Proč k takovému drhnutí či poskakování dochází?

Když vozidlo zatáčí, každé kolo se točí po jiném poloměru otáčení, proto jede jinou rychlostí a ujede jinou vzdálenost. Pokud jsou přední a zadní nápravy vzájemně uzamčeny (spojeny) a vozidlo se otáčí na suchém povrchu, rozdíl mezi otáčkami jednotlivých kol vede někdy k zadrhávání pohonného systému, který se pak uvolňuje „rázem“ nebo se „poskočením“ vozidla, když u jedné z pneumatik dojde ke ztrátě trakce.

Mohu zvolit režim 4WD High při jakékoliv rychlosti?

Přeřadit na 4Hi (vyšší rozsah převodů) pohonu všech kol můžete u zastaveného i rozjetého vozidla. Pokud vůz jede, řazení byste měli provádět do rychlosti 88 km/h.

Jak dlouho mohu jet v režimu 4WD High?

Pokud se jedná o připojitelný systém, dlouhodobější jízda se zařazeným 4Hi se doporučuje pouze na mokrém, nezpevněném nebo kluzkém povrchu. Se stálým systémem pohonu všech kol AWD se nemusíte o přepínání do režimu pohonu dvou kol v případě zlepšení povrchu nebo podmínek počasí vůbec starat, přepíná se automaticky.

Jak rychle mohu jet se zařazeným 4Hi?

Neměli byste rozhodně jezdit rychleji, než vám umožňuje stav vozovky.

Co je to 4WD Low?

4WD Low-Range (4Lo), tzv. redukce, je speciální režim navržený pro krátkodobé použití v okamžiku, kdy je vyžadována další trakce a maximální tah. V tomto režimu se tedy výkon motoru přenáší redukcí, což má za následek, že se točivý moment přes převodový poměr více než zdvojnásobí. Tento režim by se neměl zapínat ani vypínat, když se vozidlo pohybuje rychleji než 5 km/h, a nepoužívá se pro běžnou, normální jízdu.

Mohu zvolit režim 4WD Low při jakékoliv rychlosti?

Ne. Tento režim se zapíná při nízké rychlosti 3 až 5 km/h, a to tak, že přeřadíte automatickou převodovku do pozice N (neutrál) a u manuální převodovky sešlápnete spojkový pedál, necháte vozidlo při této rychlosti jet na volnoběh a zařadíte režim 4Lo.

Jak rychle mohu jet v režimu 4WD Low?

Nepřekračujte rychlost 40 km/h.

Mohu zařadit 4WD Low u zastaveného vozidla?

Ano, zařazení nebo vyřazení 4Lo je u zcela zastaveného vozidla možné. Mohou však nastat potíže, pokud nejsou zuby ozubených kol převodů správně zarovnány. Nejlepší způsob zařazení redukce 4Lo je v rychlosti mezi 3 až 5 km/h, a to tak, že přeřadíte automatickou převodovku do pozice N (neutrál) a u manuální převodovky sešlápnete spojkový pedál, necháte vozidlo při této rychlosti jet na volnoběh a zařadíte režim 4Lo. Podrobné pokyny naleznete v uživatelské příručce.

Nepoužívám vůbec volič kontroly trakce Selec-Terrain. Je to špatně?

V režimu AUTO se vhodný režim jízdy nastaví automaticky podle aktuálních podmínek.

Musí auto při nastavování pneumatického odpružení kol Quadra-Lift® a přepínání režimů kontroly trakce Selec-Terrain® stát nebo jet?

Pro ovládání systému odpružení Quadra-Lift® i systému Selec-Terrain® může vozidlo stát i být v pohybu. Během jízdy může řidič buď ručně zvolit příslušné nastavení Quadra-Lift pro výšku podvozku, nebo systém zvolí optimální nastavení automaticky. Řidič může také použít otočný ovladač Selec-Terrain pro zvolení optimálního režimu jízdy. Existují však určitá specifika a omezení týkající se rychlosti, chceme-li nastavit výšku prostřednictvím Quadra-Lift. Režim Parkování je například možné volit až při rychlostech nižších než 20 km/h. Systém automaticky sníží výšku vozidla, až když se rychlost pohybuje pod 10 km/h. Tato funkce umožňuje mít nastavenou parkovací výšku ještě před samotným zaparkováním. Nastavení výšky pro jízdu v terénu (Off-road) je rovněž omezeno maximální rychlostí, aby byl zachován jízdní komfort.